VOLONTØROPGAVER 

Hvad kan jeg arbejde med?

Primary Health Care Project

Drømmer du om at tage en uddannelse inden for det sundhedsfaglige område er det primære sundhedsprojekt måske lige noget for dig.Projektet har base i Kipili, men rækker ud til 34 landsbyer på Tanzanias kyst og 12 landsbyer på Congosiden. Formålet er at forbedre sundhedstilstanden omkring Tanganyikasøen ud fra princippet hjælp til selvhjælp. Som volontør på det primære sundhedsprojekt vil du hjælpe på kontoret i Kipili med fx computerundervisning af personalet og som assistent ved spørgeskemaundersøgelser. Når teamet tager på tur til andre landsbyer er der mulighed for at planlægge et undervisningsprogram for børnene, sælge briller og vandrensningstabletter og mange andre praktiske opgaver. På flerdagsture overnatter man i telte på stranden og spiser med de lokale i landsbyen, hvilket giver en unik mulighed for at komme helt tæt på kulturen og møde en masse spændende mennesker. Alle medarbejderne på mobilklinikken kan forstå og gøre sig forståelige på engelsk, og indtil jul 2015 vil de danske missionær- og udviklingsarbejdere, Eva og Jonas Diemer, også være på projektet.

Praktisk volontør

Vil du glæde børn, voksne og kirkens arbejde i Tanzania? Er du klar på at tage fat og hjælpe med praktiske opgaver et sted hvor solen næsten altid skinner uden en sky på himlen. Så skal du være praktisk volontør i Tanzania. Som praktisk volontør er du udsendt for at hjælpe kirkens og missionærernes arbejde i Tanzania.Du vil blive stillet mange forskelige opgaver, fx sætte solceller op, male, mure, lave små reparationer på traktoren og mange, mange andre ting. Oftest vil missionæren, Knud sætte dig i gang, men dine egne initiativer er altid meget velkomne! Skal jeg så være uddannet tømrer eller mekaniker, spørger du måske? Nej det behøver du ikke, men du skal have hænderne skruet godt på, være klar til mange forskellige udfordringer og kunne udtænke en god arbejdsplan. Noget som giver glæde ved arbejdet er, at du ved at mange får gavn af dit arbejde. Hvis du fx maler, vil dine tegninger på væggene blive set og værdsat af mange børn i mange år fremover. Eller volontørerne lavede vandinstallationer på Peters House i Sumbawanga, var børnene ellevilde over snart at kunne vaske fingre, uden først at skulle hente vand i brønden og bære det til toilettet. 

Peters House 

Peters House er et børnehjem, der ligger i Tanzania. Her bor 34 børn i alderen 4-19 år. De har alle det til fælles, at de har haft en svær start på livet: De fleste har mistet mindst en af deres forældre, og deres skolegang har været meget begrænset, men på Peters House har de fået en ny familie, og her får de skolegang, mad og omsorg. Som volontør er det din opgave at skabe en god og tryg hverdag for børnene, hvilket kan gøres på mange forskellige måder! Du kan spille, lege, arrangere løb eller større ture og hjælpe med lektier. Det vigtigste er at vise omsorg og have tid til børnene. Derudover er der mulighed for at hjælpe med praktiske opgaver fx reparere børnenes tøj og male væggene. Som volontør er du også med til at præge udviklingen for børnehjemmet gennem samtaler med lederen og de ugentlige staffmøder. Her kan man give nye ideer og pædagogiske redskaber, som kan styrke børnenes faglighed. Lederen af Peters House, hedder Robert. Han tager sig godt af børnene og har en god pædagogisk sans. De daglige pligter som rengøring, madlavning og tøjvask står mamaerne for, tre kvinder, som også har deres daglige gang her.  

Cheke Chea 

Cheke Chea betyder ’stedet, hvor man ler’, og er en førskole for børn i alderen 3-6 år. Formålet med Cheke Chea er, at forberede børnene på senere skolegang gennem leg og spil. En normal dag begynder med at børnene vasker hænder, spiser morgenmad og børster tænder. Så er børnene klar til en ny dag og har samtidig fået en forståelse for basal hygiejne. Herefter begynder dagens ’moduler’, hvor den første er bibelhistorie.  Ofte er ugerne delt op i temaer, fx kroppen, OL eller dyr, så de næste moduler handler om temaet. Som volontør hjælper du i det daglige i førskolen ved både at lege med børnene og undervise dem. Derudover har du en vigtig opgave i at planlægge dagenes forløb sammen med de lokale lærere. Du kan bidrage med nye pædagogiske initiativer og give arbejdet struktur. De fleste af lærerne har flere års erfaring, men det er vigtigt at støtte lærerne i at bruge erfaringen aktivt, så de holder fast i de gode ideer og forbedre det, som ikke fungerer.